Siapa Satoshi Nakamoto? Perkara yang perlu diketahui mengenai Satoshi Nakamoto

By Le Anh | Pengalaman

Siapa Satoshi Nakamoto

Semasa anda melangkah ke dunia crypto, anda pasti pernah mendengar nama Satoshi Nakamoto berkali-kali, bukan?

Dalam artikel ini, saya akan menerangkan kepada anda mengenai nama ini, dan juga kaitannya dengan Bitcoin!

Satoshi Nakamoto adalah nama orang, kumpulan atau entiti yang telah berkembang Bitcoin dan pengarang prospektus Bitcoin.

Satoshi Nakamoto adalah nama Jepun. Nakamoto bermaksud "satu dengan keturunan yang bijaksana" ("satu dengan keturunan yang bijak").

Namun, hingga kini, kita masih belum dapat memastikan dengan tepat siapa atau siapa atau entiti itu Satoshi Nakamoto.

Proses "kelahiran" Bitcoin oleh Satoshi Nakamoto

Awal 2007: Mula menulis kod untuk Bitcoin.

Ogos 8: Beli nama domain bitcoin.org dan buat laman web di alamat tersebut.

Ogos 10: Keluarkan kertas putih asal Bitcoin, menerangkan cetak biru untuk "sistem wang elektronik peer-to-peer".

Ogos 1: Versi 0.1 dikeluarkan dari kod sumber dan pelepasan cryptocurrency oleh blok genesis perlombongan.

Pada pertengahan tahun 2010: Satoshi Nakamoto terus mengembangkan projek itu dengan pengaturcara lain, menyesuaikan kodnya sendiri selama satu setengah tahun sebelum berhenti.

Watak menyerahkan kawalan kod sumber kepada Gavin Andresen, memindahkan nama domain yang berkaitan kepada ahli komuniti Bitcoin dan menghentikan aktiviti berkaitan projek.

Jumlah harta tanah Satoshi Nakamoto

Sehingga Mac 3, jumlah wang yang dipegang Nakamoto belum digunakan sejak Januari 2020. Dianggarkan bahawa watak tersebut memegang kira-kira 1 juta BTC.

Pada saat harga Bitcoin memuncak pada bulan Disember 12, jumlah BTC ini bernilai lebih dari $ 2017 bilion, menjadikan Nakamoto sebagai orang terkaya ke-19 di dunia menurut majalah Forbes pada masa itu.

Keperibadian & ciri Satoshi Nakamoto

Sehingga kini, Nakamoto tidak mendedahkan maklumat peribadi ketika membincangkan masalah teknikal.

Pada fail Yayasan P2P watak pada tahun 2012, Nakamoto dikatakan lelaki berusia 37 tahun yang tinggal di Jepun.

Tetapi sebilangan orang berpendapat bahawa dia tidak seperti orang Jepun kerana kemahiran bahasa Inggeris asalnya dan perisian Bitcoin tidak dicop di Jepun.

Sebilangan orang berpendapat bahawa Nakamoto boleh menjadi sekelompok orang atau genius, kerana kod Bitcoin direka dengan baik jika ia dilakukan oleh satu orang.

Penggunaan Bahasa Inggeris-Inggeris Nakamoto menimbulkan spekulasi mengenai watak dari Komanwel.

Analisis waktu operasi Nakamoto di forum menunjukkan bahawa watak itu tidak aktif antara jam 5 pagi - 11:2 pagi (GMT) dan sepatutnya tidur selama ini. Rangka ini bersamaan dengan 8PM - XNUMXPM di Jepun.

Sekiranya Nakamoto tinggal di Jepun, waktu tidur ini akan menjadi pelik, bukan?

Orang dikatakan Satoshi Nakamoto

Banyak persoalan diajukan mengenai identiti sebenar Satoshi Nakamoto.

Para penyelidik dengan teliti menyelidiki data yang ditinggalkan watak ini, gaya penulisan, perbendaharaan kata, kebimbangan dalam kehidupan ...

Sehingga kini, terdapat sebilangan individu yang disangka sebagai orang misteri yang mencipta Bitcoin. Mari lihat beberapa nama tersebut!

Nick Szabo - peminat wang digital

Nick Szabo adalah peminat mata wang digital. Dia menerbitkan sebuah artikel berjudul "Bit Gold" - dianggap sebagai pendahulu kepada Bitcoin.

Bukti yang berkaitan dengan Satoshi Nakamoto

Dengan menjalankan analisis teks terbalik, penyelidik internet Skye Gray menemui banyak ungkapan unik yang agak serupa dengan gaya penulisan Szabo di kertas putih Bitcoin. Bukti ini tidak langsung dan Szabo juga telah berulang kali menafikan bahawa dia adalah pencipta Bitcoin.

Salah satu perkara yang paling menarik ialah Satoshi Nakamoto berunding mengenai idea yang digunakan oleh Bit Gold, tetapi tidak pernah secara langsung menyebutkan Bit Gold.

Kesimpulannya

Bukti di atas masih tidak langsung. Setakat ini, Szabo secara terang-terangan menafikan menjadi pencipta Bitcoin.

Dorian Prentice Satoshi Nakamoto - ahli fizik, liberal

Dorian Prentice Satoshi Nakamoto adalah seorang Amerika Jepun, yang tinggal di California, lahir dari Satoshi Nakamoto.

Dia pertama kali diterbitkan dalam sebuah artikel di Newsweek pada bulan Mac 3, Leah McGrath Goodman menunjukkan bahawa latihan adalah seorang ahli fizik di Cal Poly University dan yayasannya adalah seorang yang suci. Kebebasan Nakamoto adalah bukti yang berpotensi untuk identiti sebenarnya.

Bukti yang berkaitan dengan Satoshi Nakamoto

Bukti terbesar Goodman adalah jawapan Nakamoto kepada Bitcoin: "Saya tidak lagi terlibat di dalamnya dan saya tidak dapat membincangkan lebih lanjut. Ia telah dipindahkan kepada orang lain. Mereka bertanggungjawab sekarang. Saya tidak lagi mempunyai kenalan. " Jawapan dari Nakamoto ini menyebabkan media disiarkan sebentar.

Namun, dalam wawancara kemudian, dia menolak pernyataannya dan mengatakan bahawa dia telah salah memahami pertanyaan wartawan.

Kesimpulannya

Nama dan jawapannya di surat khabar serta liberalisme - yang hampir sama dengan nilai Bitcoin, menunjukkan dengan jelas bahawa dia mungkin berkaitan dengan Satoshi Nakamoto. Tetapi penolakannya menjadikan ini terus menjadi persoalan yang tidak dijawab.

David Kleiman - salah satu pelombong Bitcoin pertama

David Kleiman adalah orang yang cukup yakin dengan hubungan tertentu dengan permulaan Bitcoin. Dia telah terlibat dengan Bitcoin sejak awal-awalnya sebagai salah seorang pelombong pertama.

Kleiman mempunyai minat yang besar dalam keselamatan komputer dan telah merancang keselamatan untuk sistem digital tahap tertinggi pemerintah AS.

Bukti yang berkaitan dengan Satoshi Nakamoto

Selepas kemalangan motosikal, Kleiman terjun ke dunia crypto. Dulu dia berada dalam senarai Metzdown, di mana dia mungkin pertama kali berinteraksi dengan kertas putih Bitcoin.

Teori lain ialah dia dan Craig Wright adalah pusat projek Bitcoin. Gizmodo memetik e-mel yang dikatakan berasal dari Wright seperti berikut:

"Saya memerlukan bantuan anda untuk menyunting dokumen yang akan saya keluarkan akhir tahun ini. Saya telah mengusahakan bentuk cryptocurrency baru. Wang tunai, Bitcoin ... ", dan" Anda sentiasa ada untuk saya, Dave. Saya mahu anda menjadi sebahagian daripadanya. "

E-mel ini dianggap beberapa bulan sebelum kertas putih Bitcoin dikeluarkan, menjadikannya bukti penting mengenai identiti sebenar Satoshi Nakamoto.

Malangnya, Kleiman meninggal pada tahun 2013 dalam keadaan misteri.

Kesimpulannya

Dengan kemampuan untuk mengamankan datanya, maklumat digital yang ditinggalkannya juga sukar diakses. Kita tidak dapat mengatakan sama ada David Kleiman adalah Satoshi Nakamoto atau tidak.

Hal Finney - yang pertama menerima ujian Bitcoin

Hal Finney adalah calon berpotensi lain yang dianggap sebagai Satoshi Nakamoto yang misterius. Finney adalah pelopor cryptocurrency Bitcoin dan yang kedua - setelah Nakamoto sendiri - menggunakan perisian, melaporkan pepijat dan mencadangkan penambahbaikan.

Bukti yang berkaitan dengan Satoshi Nakamoto

Finney adalah orang pertama yang menerima Bitcoin, dengan mengatakan dalam wawancara bahawa "[dia] adalah penerima pertama transaksi Bitcoin, ketika Satoshi mengirim sepuluh syiling kepadanya untuk diuji."

Wartawan Forbes Andy Greenberg berspekulasi setelah mendapat nasihat daripada perunding analisis teks Juola & Associates bahawa Greenberg boleh menjadi penulis tanpa nama untuk Satoshi Nakamoto.

Spekulasi bahawa Finney terlibat dalam penciptaan Bitcoin meningkat ketika dia berhubungan dengan Nick Szabo yang disebutkan di atas dan fakta bahawa dia tinggal hanya beberapa blok dari Dorian Prentice Satoshi Nakamoto.

Kesimpulannya

Pada masa kematiannya pada 28 Ogos 8, hanya bukti tidak langsung yang menunjukkan Hal Finney sebagai Satoshi Nakamoto. Oleh itu, kita hampir tidak dapat mengesahkan hipotesis ini.

Craig Wright - pakar kejuruteraan komputer

Watak lain mungkin Satoshi Nakamoto sebagai sarjana Australia, kejuruteraan komputer dan usahawan, Craig Wright.

Bukti yang berkaitan dengan Satoshi Nakamoto

Pada awal November 11, Gizmodo menerima e-mel tanpa nama (yang saya nyatakan di atas) dari seorang individu yang mengatakan bahawa dia bukan sahaja mengetahui bahawa Craig Wright adalah pencipta Bitcoin, dia juga bekerja. untuk dia.

Pada 9 Disember, beberapa jam setelah Wired mengesahkan bahawa Wright benar-benar Nakamoto, Polis Persekutuan Australia menyerbu kediamannya dan kemudian menyatakan "isu ini tidak berkaitan dengan laporan baru-baru ini." media mata wang digital Bitcoin. " Cukup misteri, bukan?

Wright kemudian menghapus kehadiran internetnya hingga Mei 5, dia muncul kembali di Twitter dan mendedahkan bahawa dia adalah pencipta mata wang digital Bitcoin dan mendakwa dia mempunyai bukti untuk menyokongnya. untuk penyataannya.

Kemudian, di tengah banyak keraguan, Wright menarik balik pernyataannya dan gagal mengemukakan "bukti luar biasa" yang didakwanya dan mengatakan bahawa dia "tidak berani" untuk membuktikannya. identitinya.

Kesimpulannya

Walaupun terdapat banyak bukti yang mengarah ke hubungan antara Wright dan Bitcoin, kami masih tidak dapat memastikan dengan tepat sama ada dia adalah Satoshi Nakamoto atau tidak melalui penolakan samar watak tersebut.

Sebab Satoshi Nakamoto tidak dikenali

Saya mempunyai teori berikut tentang mengapa Satoshi Nakamoto masih merahsiakan identitinya.

Elakkan pembalasan dari bank & kerajaan besar?

Seperti yang anda ketahui, Bitcoin mampu mengubah sepenuhnya sistem kewangan global. Secara khusus, Bitcoin melemahkan kuasa bank pusat dan juga pihak berkuasa terpusat.

Satoshi Nakamoto menulis dalam prospektus 2009 yang terkenal:

"Punca mata wang konvensional adalah keperluan kepercayaan untuk berfungsi. Bank pusat mesti dipercayai agar tidak merosakkan nilai wang, tetapi sejarah wang fiat berulang kali melanggar kepercayaan itu. Bank mesti dipercayai untuk menyimpan wang kita dan [memberi kita] pemindahan wang elektronik, tetapi mereka boleh [menggunakan wang itu] memberi pinjaman dalam bentuk gelembung kredit dengan hanya sebahagian kecil untuk membuat simpanan. Kita mesti mempercayai mereka untuk merahsiakan maklumat kita, mempercayai mereka untuk tidak membiarkan pencuri identiti menghabiskan akaun kita. "

Satoshi Nakamoto boleh menjadi ancaman kepada sistem sosio-ekonomi global. Negara seperti China telah melarang cryptocurrency sama sekali, dan pakatan bank pusat Barat menentang penggunaan cryptocurrency secara meluas.

Idea untuk menggantikan sistem perundangan semasa adalah berbahaya bagi mereka yang memegang kuasa. Oleh itu, "bapa" Bitcoin mungkin akan menghadapi masalah jika didedahkan secara terbuka.

Lindungi aset besar?

Dianggarkan bahawa Satoshi Nakamoto kini mempunyai sekitar 1 juta BTC. Itu adalah jumlah aset yang sangat besar yang setara dengan hampir 7 bilion USD (pada masa penulisan).

Satoshi Nakamoto mungkin ingin merahsiakan identitinya untuk melindungi kekayaan ini.

Perlindungan privasi peribadi?

Pengaruh Bitcoin terhadap industri kewangan global sangat besar. Oleh itu, watak itu akan menjadi sangat terkenal jika didedahkan secara terbuka.

Satoshi Nakamoto mungkin tidak mahu muncul untuk menjaga privasi mutlak dirinya dan keluarganya.

Perwatakan telah meninggal dunia?

Walaupun ini adalah teori yang menyedihkan dan saya tidak mahu ia berlaku, tetapi mungkin Satoshi Nakamoto telah meninggal dunia. Ini mungkin menjelaskan mengapa watak itu tidak lama terdedah, begitu juga dengan jumlah BTC yang dimiliki oleh watak tersebut.

Dari anggapan di atas, anda sebahagiannya dapat memahami mengapa setelah banyak penyelidikan dan penyelidikan, identiti sebenar Satoshi Nakamoto masih belum dapat disahkan.

Apa itu Satoshi?

Saya juga mahu dalam artikel itu menjelaskan sedikit bagi mereka yang tidak tahu mengenai Satoshi (bukan hanya di sini watak).

Istilah Satoshi ditubuhkan oleh Satoshi Nakamoto sendiri pada bulan November 11. Oleh itu, Satoshi adalah unit terkecil dari Bitcoin, yang secara konvensional dibuat untuk membuat transaksi Bitcoin lebih mudah.

Konvensyen: 1 BTC = 100,000,000 Satoshi.

Kesimpulannya

Melalui artikel ini, saya harap anda mempunyai jawapan kepada siapa Satoshi Nakamoto.

Walaupun jawapan yang betul masih dibiarkan terbuka, kita semua tahu bahawa Satoshi Nakamoto adalah sosok yang hebat dengan visi yang hebat dan tekad untuk mengubah realiti dunia. Penemuan Satoshi - Bitcoin dapat mengubah industri kewangan global sepenuhnya pada masa akan datang.

Sila tinggalkan balasan anda

avatar
Langgan
Beritahu