Apakah Bukti Kerja (PoW)? Kepentingan PoW

By Le Anh | Peach

Bukti Kerja (PoW)

Proof of Work (PoW) - frasa yang sering disebut dalam komuniti pelaburan crypto tetapi sangat sedikit orang yang memahaminya.

Dalam artikel ini, saya akan membincangkan Proof of Work tetapi dengan gaya yang sederhana, tidak terlalu berkaitan dengan istilah pengaturcaraan untuk memudahkan anda memahaminya.

OK, faham Adakah anda sudah bersedia? Mari kita mulakan!

Proof of Work (PoW), juga dikenali sebagai bukti kerja, adalah mekanisme konsensus yang paling biasa di dunia cryptocurrency.

Mekanisme konsensus ini berjaya diterapkan oleh Satoshi Nakamoto Bitcoin (BTC) pada tahun 2009. Sejak itu, PoW telah menjadi salah satu mekanisme konsensus yang paling popular dalam ekosistem cryptocurrency.

Bukti Kerja: Dari idea hingga mekanisme konsensus

Walaupun menjadi anak angkat pertama, Satoshi Nakamoto bukanlah ayah yang mencipta idea PoW.

Oleh itu, siapa yang mencipta PoW dan kapan idea pertama PoW dilahirkan?

Anda merujuk kepada tonggak penting dalam pembentukan PoW:

  • Idea Proof of Work (PoW) yang paling primitif dinyatakan dalam karangan "Penentuan Harga melalui Memproses atau Memerangi Surat Sampah" cendekiawan Cynthia Dwork dan Moni Naor mengenai isu penolakan penolakan perkhidmatan. (DoS, DDoS), Masalah Spam E-mel.

  • Pada tahun 1997, Adam Back membentangkan mekanisme anti- "Double Spending Protection" dalam Whitepaper HashCash.
  • Pada tahun 2004, Hal Finney menerapkan konsep PoW pada cryptocurrency sebagai penyelesaian keselamatan melalui mekanisme yang disebut "Reusable Proof of Work".
  • Pada tahun 2009, Satoshi Nakamoto menggunakan idea Finney untuk membuat mekanisme konsensus Proof of Work (PoW) untuk Bitcoin.
  • Sejak 2009, mekanisme konsensus Proof of Work (PoW) telah menjadi mekanisme konsensus yang popular dalam ekosistem cryptocurrency.

Sifat Bukti Kerja (PoW)

Anda hanya berfikir bahawa intipati PoW adalah:

Mengesahkan bukti kerja seseorang adalah sah untuk keseluruhan rangkaian blockchain melalui penggunaan sumber di dunia nyata.

Sebagai contoh: Mekanisme PoW Bitcoin:

Agar blockchain Bitcoin berfungsi, perlu terus membuat blok baru untuk menyimpan maklumat transaksi.

Ini dilakukan oleh komponen yang disebut "Penambang." Mereka harus menyelesaikan masalah yang kompleks dan mengirimkan jawapan yang betul ke seluruh rangkaian secepat mungkin.

Untuk memenuhi syarat itu, Miner perlu menggunakan peranti dengan kekuatan pengkomputeran tinggi yang disebut "excavator".

Oleh itu, sifat PoW Bitcoin adalah seperti berikut:

Sahkan bukti kerja (jawapan betul masalah) Penambang ke seluruh rangkaian blockchain Bitcoin melalui penggunaan sumber di dunia nyata (penggali, kuasa elektrik dan masa).

Kepentingan PoW

Tujuan PoW dari lahirnya idea hingga kini tetap menjadi tujuan utamanya: Keselamatan rangkaian.

PoW dalam blockchain akan mempunyai kesan utama melindungi rangkaian dari serangan DoS. Kerana, ketika menyerang rangkaian memerlukan banyak sumber seperti kekuatan pengkomputeran, waktu untuk menyelesaikan masalah menjadikan serangan itu sangat mahal.

Selain itu, PoW tidak banyak mempengaruhi kemampuan eksploitasi Miner. Tidak kira berapa banyak duit syiling yang anda ada di dompet anda, selagi anda mempunyai sumber daya yang mencukupi (kuasa pengkomputeran) untuk dapat mengambil bahagian dalam proses perlombongan.

Sekiranya Pelombong tidak mempunyai kekuatan pengkomputeran yang mencukupi, mereka dapat bergabung dengan kolam penambangan untuk memanfaatkan kekuatan pengkomputeran dari seluruh kolam perlombongan.

Inilah bahagian pasaran kumpulan Bitcoin di pasaran sepanjang tahun lalu.

Kelemahan PoW

Titik lemah mekanisme konsensus PoW termasuk:

  • Menggunakan terlalu banyak sumber.
  • 51% terdedah kepada serangan.

Pembaziran tenaga

Ini mungkin topik kontroversi yang tidak akan pernah berakhir apabila satu pihak mengatakan bahawa menggunakan terlalu banyak kuasa untuk menjaga keselamatan jaringan adalah membazir.

Sebaliknya, membuat hujah bahawa memakan sumber adalah mustahak untuk menjadikan rangkaian lebih selamat.

51% serangan

Ini adalah masalah yang sangat penting, dengan kemungkinan serangan 51% yang boleh berlaku untuk blockchain menggunakan PoW.

Mengapa masalah ini boleh berlaku?

Ingat, mekanisme PoW didasarkan pada kekuatan komputasi. Jadi, bagaimana jika seseorang individu atau organisasi memiliki lebih daripada 51% kuasa pengkomputeran rangkaian?

Ya, organisasi atau individu tersebut pada dasarnya akan memperoleh kawalan rangkaian dengan menyesatkan bukti bahawa rangkaian mengalami perbelanjaan berganda, menyebabkan kerosakan besar.

Serangan 51% mudah dilakukan pada rangkaian kecil, jumlah pelombong tidak banyak, jadi sangat mudah untuk mengambil kekuatan pengkomputeran rangkaian.

Ini akan menjadi sukar bagi rangkaian blockchain besar seperti Bitcoin kerana kos untuk menggunakan kuasa pengkomputeran yang besar adalah hingga 9 USD pada tahun 2017.

Berikut adalah kos untuk melakukan serangan 51%, anda boleh merujuk:

Kesimpulannya

Saya pasti bahawa setelah membaca ini, pendatang baru yang memasuki pasaran cryptocurrency telah memahami definisi Bukti Kerja, serta kepentingan dan kelemahan mekanisme ini.

Sekiranya anda mendapati maklumat yang diberikan oleh anda dan pasukan Coin98 dapat membantu. Jangan lupa kongsikan artikel ini dengan saudara-saudara lain untuk membacanya.

Halo dan jumpa lagi dalam artikel yang akan datang!

Sila tinggalkan balasan anda

avatar
Langgan
Beritahu