Apakah corak candlestick Jepun? Cara membaca carta lilin (mudah difahami)

By kemenangan | Analisis Teknikal

Corak lilin Jepun

Carta candlestick, juga dikenali sebagai chart candlestick Jepun yang masih kita gunakan hingga kini, berasal dari Jepun.

Lilin telah digunakan sejak zaman kuno oleh orang Jepun untuk memperdagangkan beras. Steve Nison menemui rahsia ini ketika bekerja dengan firma broker di Jepun. Dan sejak itu, carta candlestick Jepun banyak digunakan dalam urus niaga kewangan.

Memahami petunjuk dan corak kandil membantu peniaga membuat ramalan yang lebih tepat. Pilih titik masuk yang lebih baik >> kurangkan kerugian dan tingkatkan keuntungan.

Dalam artikel ini kita akan mempelajari pengetahuan paling asas mengenai lilin Jepun dan cara menggunakannya. Mari kita mulakan!

Cara membaca lilin

Lilin Jepun mempunyai 2 komponen utama: Badan lilin dan Janggut (Bayangan).

Sekiranya harga pembukaan lebih rendah daripada harga penutupan / harga semasa, lilin akan berwarna hijau >> menunjukkan kenaikan. Sebaliknya, jika harga jatuh di bawah harga pembukaan >> lilin merah.

Di sini saya akan meringkaskan 14 model asas lilin Jepun yang perlu anda ketahui. Ini adalah corak paling asas untuk dipahami.

Pasukan kami telah berusaha untuk merancang gambar dengan cara yang intuitif dan paling difahami, anda boleh memuat turunnya dengan bebas ke telefon anda, apabila anda mempunyai masa untuk membuka dan membaca!

Lilin badan panjang

  • Lilin panjang badan adalah harga pembukaan dan penutupan yang mempunyai perbezaan yang besar.
  • Biasanya fasa pertama penetapan tren pam, dump selepas sideway.
  • Digabungkan dengan kelantangan, kita dapat menentukan kekuatan tren yang sebenarnya. Walau bagaimanapun, masih ada kes di mana ini adalah tanda palsu BUNUH MARGIN.

Lilin Marubozu

  • Juga dikenali sebagai lilin yang kuat. Lilin badan panjang tanpa janggut. Menunjukkan arah aliran naik / turun yang kuat dan tidak ada keraguan peniaga.
  • Tanda-tanda pembalikan atas atau bawah muncul.

Putaran puncak

  • Titik baliknya adalah keraguan psikologi antara jual beli.
  • Lilin berputar bertindak sebagai peringatan selepas tren, yang terletak di bahagian atas atau bawah mengikut arah aliran sebelumnya. Menunjukkan bahawa tekanan beli / jual telah kehilangan kekuatan. Walau bagaimanapun, ia sekarang juga merupakan lilin kill margin dari pertukaran derivatif.

DOJI dibuka dan ditutup pada 1 harga (1)

  • Lilin tunggal yang terbuka dan ditutup sama atau hampir sama. Lilin doji menandakan ketidaktentuan pasaran. Lilin doji dianggap sebagai isyarat pembalikan penting di bahagian atas aliran menaik dan bahagian bawah aliran menurun.
  • DOJI terdapat dalam pelbagai bentuk.

DOJI dibuka dan ditutup pada 1 harga (2)

Bagi peniaga yang berniaga dan harga mengikuti tren maka candlestick Doji muncul. Pedagang boleh mempertimbangkan untuk keluar dari bagian pesanan perdagangan dan menghentikan kerugian dengan lebih dekat, kerana ada kemungkinan pasaran secara beransur-ansur kehilangan motivasinya.

Corak candlestick Doji tidak selalu memberi amaran pembalikan pasaran, tetapi menunjukkan penurunan trend.

Puncak bawah - Esok - Esok

  • Coraknya terdiri daripada 3 lilin, 1 lilin pendek di antara 2 lilin panjang seperti gambar di bawah. Lilin tengah boleh menjadi doji.
  • Bintang pagi - bintang pagi muncul selepas matahari terbenam. Corak ini menandakan pembalikan arah aliran yang kuat. Anda boleh memasukkan pesanan dengan entri antara hari ke-3 corak ini dan stoploss adalah bahagian atas lilin kedua.

Tukul membuat bahagian bawah

  • Sebagai lilin hijau dengan badan kecil, janggut panjang muncul di aliran menurun.
  • Pada sentimen pasaran, tukul bawah menunjukkan keengganan untuk mencapai tahap harga yang lebih rendah. Ini adalah tanda bahawa tekanan jual telah berakhir dan mulai membalikkan trend ke harga TANG kembali.
  • Walau bagaimanapun, model ini pada masa ini mudah dikawal oleh jerung. Jangan masukkan perintah setelah muncul tukul bawah, tetapi harus memerhatikan lilin berikutnya untuk lebih yakin.

Atas tukul

  • Mirip dengan tukul bawah, tetapi tukul atas muncul dalam aliran menaik.
  • Kerana Hammer sangat bergantung pada kedudukan mereka pada carta harga, peniaga sering menggabungkan tukul dengan beberapa petunjuk lain untuk mencari titik keuntungan yang sesuai seperti alat Fibonacci, atau Pivot point atau alat rintangan. , sokongan.

Bahagian bawah atas - Sao Doji

  • Corak ini serupa dengan # 7 dengan lilin tengah menjadi doji. Walau bagaimanapun, sentimen pasaran pada tahap ini lebih cepat.
  • Sekiranya Doji muncul selepas serangkaian lilin bullish, tetapi lilin pemendeknya lebih pendek maka itu bermakna pembeli benar-benar kelelahan. Isyarat ini menunjukkan bahawa keyakinan terhadap harga akan meningkat lebih tinggi.

Atasi Kenaikan - Penurunan

  • Corak dengan 2 lilin yang bertentangan, lilin yang lebih panjang, melapisi lilin sebelumnya.
  • Menandakan trend pembalikan pasaran yang kuat. Ini adalah corak pilihan peniaga, yang dapat memasukkan pesanan dalam ⅓ dari penutup kandil. Stoploss adalah janggut lilin penutup.

Kenaikan Harami - Turun

  • Ini adalah pembalikan corak # 11 dengan kandil sebelumnya menutup bahagian belakang.
  • Memberi isyarat pembalikan sederhana, cukup untuk keselamatan panjang / pendek. Semakin lama lilin, semakin besar kemungkinan pembalikan. Sekiranya lilin hari kedua terlalu pendek, ia mungkin akan berlanjutan sebelum pembalikan arah aliran berlaku.
  • Seperti yang saya katakan, corak kandil Harami tidak dianggap sebagai corak pembalikan yang kuat. Oleh itu, sebelum berdagang dengan model ini, anda perlu memerhatikan lilin untuk melihat apakah terdapat penurunan candlestick, seperti harganya yang mungkin mengalami rintangan, misalnya EMA.

Harami Cross Kenaikan - Menurun

  • Corak harami dengan lilin kedua adalah doji. Harami bukan corak pembalikan yang kuat, tetapi salib harami adalah isyarat yang kuat.
  • Model Harami Cross dengan potongan harga biasanya lebih berkesan daripada model bullish. Masuk ke dalam pesanan harus diputuskan setelah lilin berikutnya terbentuk.

Meningkat dan menurun melalui garis tengah

  • Juga dikenali sebagai garis naik / jatuh. Sama dengan harami, lilin hari kedua sekurang-kurangnya separuh panjang dari yang sebelumnya.
  • Bearish Piercing Line adalah corak pembalikan yang berlaku di bahagian bawah trend atau julat harga.
  • Penutup Awan Dard: Seperti model Lilin harami dan Model Lilin Bullish Piercing, corak ini sering membawa kadar risiko rendah dalam perdagangan. Di samping itu, Dark Cloud Cover muncul dengan kerap, memberikan peluang kepada pelabur untuk berdagang, nisbah risiko lebih rendah.

Tiga lilin

Corak dengan 3 lilin dengan warna yang sama. Menunjukkan pembalikan pasaran dengan jelas. Walau bagaimanapun, digabungkan dengan kelantangan dan faktor lain, kita dapat memutuskan perintahnya.

Di atas adalah panduan asas untuk membuat lilin dan cara membaca lilin Jepun. Terdapat banyak perkara lain di sekitar carta candlestick Jepun, jumlah, petunjuk harga dan petunjuk lain.

Dalam artikel terbaru, saya akan terus menginformasikan kepada anda model bullish dan bearish untuk memudahkan anda memahami trend harga dan memasuki pesanan.

Anda berminat dagangan margin Anda boleh mendaftar untuk akaun SnapEx di sini: https://coin98.net/go/snapex

Atau rujuk artikel di bawah Coin98 kembali ke SnapEx.

Sertai perkongsian Kumpulan dan bincangkan - Margin ATM: https://t.me/margin_atm

kemenangan

Yang penting bukan kedudukan berdiri tetapi arah.